بستن انقطاع ساختمان چیست و چگونه بسته می شود؟

بستن درز انقطاع با مصالحی مانند ورق کانال کولری گالوانیزه یونولیت با سیمان توری فرنگی گالوانیزه گرم انجام می‌شود.که روش بستن درز انقطاع با روش توری فرنگی گالوانیزه گرم از دو روش دیگر قیمت مناسب‌تری دارد و و بستن در انقطاع با یونولیت و سیمان قیمت متوسط و بستن درز انقطاع با ورق گالوانیزه کانال کولری قیمت بیشتری نسبت به دو روش دیگر دارد.

با پوشاندن درز انقطاع ساختمان به کمک مصالح گفته شده ساختمان یک نمای زیبا به دست می‌آورد و همچنین از ورود پرندگان و ایجاد لانه در درز انقطاع جلوگیری به عمل می‌آید چرا که لانه پرندگان وقتی در درز انقطاع وجود داشته باشد به مرور  در اثر ریخته شدن فضولات آنها حشرات و کک و کنه در این قسمت زیاد شده بعداً وارد خانه می‌شود و می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

با خواندن کامل این برگه شما به اطلاعات جامع و کاملی درباره نحوه بستن درز انقطاع قیمت اجرای پوشش درز انقطاع نمای ساختمان به دست می‌آورید

 با توجه به قانون مقررات نمای ساختمان پوشاندن 

درز انقطاع ساختمان چیست و چگونه بسته می‌شود؟

با گسترش شهرسازی و رشد و توسعه شهرک‌‌‌‌‌ها ی مسکونی و تجاری و همچنین با افزایش ساخت و ساز ساختمان‌‌‌ها در محله‌‌‌‌‌ها ی مختلف شهر، شاهد ساختمان‌‌‌‌ها یی هستیم که در کنار یکدیگر شانه به شانه سر از دل خاک بیرون آورده‌اند. بدون شک این همزیستی متراکم ساختمان‌‌‌ها نیاز به رعایت اصولی دارد که در هنگام زمین لرزه یا تنش‌‌‌‌‌ها ی فشاری دیگر، آسیبی از جانب ساختمان‌‌‌‌‌ها ی هم‌جوار به یکدیگر وارد نشود. درز انقطاع ساختمان راهکاری است که در معماری برای جلوگیری از این مهم اندیشیده شده و ما نیز در این مقاله علاوه بر چیستی درز انقطاع، نکات مهمی را نیز درباره چگونگی بستن درز انقطاع ساختمان و همچنین انواع پوشش درز انقطاع نما با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

درز انقطاع ساختمان و چگونگی پر کردن آن‌‌‌ها

درز انقطاع چیست؟

درز انقطاع ساختمان در واقع به فاصله دیوار‌‌‌‌ها ی جانبی هر ساختمان از ساختمان هم‌جوار گفته می‌شود که باعث می‌شود ساختمان‌‌‌ها در هنگام زلزله و تکانش حاصل از آن، آسیبی از جانب یکدیگر دریافت نکنند. از آنجایی که وجود پی در ساختمان‌‌‌ها باعث ثابت و محدود ماندن بخش پایینی ساختمان در دل زمین می‌شود، هنگام وقوع زلزله، همین بخش فرو رفته در دل زمین که حافظ جان ساختمان است، تنش دریافت شده از موج لرزش را به ساختمان اعمال می کند تا با لرزش یکپارچه ساختمان، تا حد امکان از شکستن ستون‌‌‌ها و فرو ریختن ساختمان جلوگیری به عمل بیایید. در واقع به همین دلیل هم هست که زلزله در طبقات بالایی ساختمان‌‌‌ها بیشتر از طبقات پایین حس می‌شود.

درز انقطاع ساختمان یا همان حد فاصل بین ساختمان‌‌‌‌‌ها ی همجوار اجازه این لرزش را به ساختمان‌‌‌ها می دهد و در صورت عدم رعایت اصولی این فاصله، ممکن است تنش‌‌‌‌‌ها ی لرزشی ساختمان‌‌‌ها هنگام زلزله باعث آسیب جدی آن‌‌ها به یکدیگر شود.

بستن درز انقطاع ساختمان

نحوه محاسبه درز انقطاع ساختمان

تن‌ها وجود یک شکاف بین دو ساختمان کافی نیست و سازندگان باید بتوانند میزان فاصله مجاز این دو ساختمان با یکدیگر را با توجه به استاندارد 2800 نظام مهندسی ساختمان محاسبه و رعایت نمایند. این استاندارد حکم می کند که برای ساختمان‌‌‌‌‌ها ی زیر 8 طبقه، با استفاده از فرمول x=0.005h میزان دقیق درز انقطاع را به دست بیاورند. به عبارت بهتر برای ساختمان‌‌‌‌‌ها ی زیر 8 طبقه، درز انقطاع 5 هزارم ارتفاع ساختمان از روی تراز پایه در نظر گرفته خواهد شد.

اما برای ساختمان‌‌‌‌‌ها ی بیشتر از 8 طبقه این فرمول کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ چرا که حساسیت ساختمان‌‌‌‌‌ها ی بزرگ برای مقاومت در برابر زلزله بیشتر است و این موضوع نیز به همین دلیل از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. به همین دلیل درز انقطاع ساختمان برای ساختمان‌‌‌‌‌ها ی بزرگ‌تر از 8 طبقه بر اساس دلتای پی ساختمان و ساختمان بغلی و از طریق تغییر مکان جانبی غیرخطی طرح در طبقه محاسبه می‌شود و اگر پی دلتای ساختمان کناری نیز در دسترس باشد، این فاصله از طریق جذر مجموع مربع دو پی دلتا به دست خواهد آمد.

راه‌‌‌‌‌ها ی پوشاندن درز انقطاع ساختمان

بستن درز انقطاع ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که باز بودن این فضا باعث می‌شود آلودگی‌‌‌‌‌ها ی مختلف توسط باد و باران در این نقطه جمع آوری شوند و مشکلات بهداشتی مهمی را برای ساختمان به وجود بیاورند. همچنین امکان این نیز وجود دارد که پرندگان کوچک و یا سایر جانوران اقدام به لانه سازی و سر و صدا در این فضا کنند که این اتفاق نیز سبب ایجاد سر و صدا و سلب آسایش ساکنین خواهد شد. بنا به این دلایل بهتر است که درز انقطاع ساختمان‌‌‌ها با مواد انعطاف پذیر خرد شونده که توانایی دریافت و جذب ضربه و کشش فراوانی دارند، پر شود.

بستن درز انقطاع ساختمان به وسیله بتن، نخاله ساختمانی، مواد سنگی و فلزی و مواردی نظیر این‌‌‌ها یک تخلف ساختمانی است؛ چرا که این مواد توانایی انتقال تنش و تکان را دارند و نمی‌توانند در مواقع زمین لرزه از ساختمان‌‌‌ها محافظت کنند. در مقابل، موادی مانند پلاسکوفوم، الیاف گیاهی، لاستیک، چوب پنبه، ترکیبات نرم و منعطف آسفالتی و نظایر این‌‌‌ها مواد مناسبی برای پر کردن این فضا‌‌ها هستند. چرا که این مواد، علاوه بر جای گیری و درزگیری کامل این فاصله، امکان انعطاف کافی را نیز داشته و دوام آن‌‌‌ها هم نسبت به سایر مواد بیشتر است.

برای پوشش درز انقطاع نما از ورق‌‌‌‌ها ی گالوانیزه استفاده می‌شود.

پوشش درز انقطاع نمای ساختمان

دیده شدن شکاف بین دو ساختمان و بخش آجری دیوار‌‌‌‌ها ی جانبی آن‌‌‌ها ، نمای نازیبایی را ایجاد می کند؛ بنابراین علاوه بر بستن درز انقطاع ساختمان، موضوع پوشش نمای ساختمان نیز دارای اهمیت است. پوشش درز انقطاع نما باعث حفظ زیبایی هر دو ساختمان می‌شود و درز انقطاع ساختمان را به طور کامل مخفی می کند. معمولاً نیز این کار توسط سازنده دومین ساختمان انجام می پذیرد؛ برای این کار از روش داربست یا دسترسی با طناب استفاده می‌شود.

برای پوشش درز انقطاع نما معمولاً از ورق‌‌‌‌‌ها ی گالوانیزه حرارت دیده استفاده می کنند. ورق‌‌‌‌‌ها ی گالوانیزه که دارای رنگی مشابه رنگ نمای ساختمان باشند، از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، باران، باد و طوفان برخوردارند و این مقاومت باعث می‌شود که با این پوشش، حداقل به مدت 15 سال، درز انقطاع نما بدون کوچک‌ترین مشکلی پوشیده شود. شیوه کار نیز به این صورت است که یک فرد آموزش دیده و متخصص از بالاترین طبقه ساختمان شروع به کار کرده و ورق‌‌‌‌‌ها ی گالوانیزه را به دو ساختمان مجاور هم پیچ می کند و طبقه به طبقه این کار را تا پایین ساختمان ادامه می‌دهد.

شرکت «کار در ارتفاع درخشان» در کنار شماست!

نکته مهم درباره پوشش درز انقطاع ساختمان این است که برخی از سنگ نمای ساختمان برای این کار استفاده می‌کنند. سنگ نما در این مرحله نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ چرا که در پشت سنگ نما بستر مناسب و مستحکمی برای سفت ماندن این سنگ وجود ندارد و فضای خالی در میانه درز انقطاع باعث می‌شود سنگ را به دو ساختمان با چسب‌‌‌‌‌ها ی مخصوص بچسبانند. این چسب پس از چند سال استحکام خود را از دست داده و به دلیل سنگینی سنگ، سبب سقوط آن بر زمین می‌شود که علاوه بر زشتی ساختمان می‌تواند خطرات جانی نیز برای افراد داشته باشد. بنابراین سعی کنید از سنگ نمای ساختمان برای پوشش درز انقطاع نما استفاده نکنید.

شرکت «کار در ارتفاع درخشان» با سابقه‌ای درخشان و ارائه خدمات بستن درز انقطاع ساختمان، پوشش درز انقطاع نما و… در کنار شما است تا با بهترین مصالح و مجرب‌ترین کادر اجرایی، خیال شما را از بابت بستن درز انقطاع ساختمان به صورت اصولی راحت نماید.

دکمه تماس و تخفیف ویژه